Använda bild på tröjor som ska säljas?

Jag har en fråga angående upphovsrättslagen. Vi är ett UF företag som ska sälja hoodies med tryck på baksidan och tänkte anväda oss av en bild av en känd person på baksidan. Vi undrade om detta är något vi lagligt kan göra. Trycket består av en bild samt våran egen text framför. Måste vi ta kontakt med fotografen eller kan vi använda bilden eftersom vi förändrar utseendet? Ifall inte, vad kan vi göra för att kunna få använda bilden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet?

Jag tolkar det som att du undrar om du och ditt UF-företag kan använda er av en bild på en känd person på era hoodies som ni sedan ska sälja. Precis som du skriver gäller frågan upphovsrättslagen (URL). Här under går jag igenom vilka upphovsrättsliga problem ni kan stöta på och även vad ni kan göra för att komma runt problemen.

Bildens upphovsrättsskydd

Så fort ett foto blir taget får det automatiskt ett upphovsrättsligt skydd. Lite mer unika foton blir skyddade som fotografiska verk, medan mindre unika foton blir skyddade som fotografiska bilder (1 § URL, 49a § URL). Det spelar ingen större roll i praktiken vilket av skydden fotot får, utan mest att fotot bli skyddat.

Vad det upphovsrättsliga skyddet innebär är att personen som tar fotot får en rad ensamrätter till fotot. Ensamrätterna innebär att det bara är fotografen, eller någon som fotografen ger tillåtelse till, som får lov att göra saker som att framställa fler exemplar av fotot och göra så att fotot blir tillgängligt för allmänheten (2 § URL).

Att göra mindre ändringar i fotot, som att till exempel sätta en text framför det, ändrar inte skyddet som finns för fotot. Även med de här ändringarna har ingen annan än fotografen, eller någon som fotografen ger tillåtelse till, rätt att använda sig av fotot genom att till exempel sätta det på hoodies som ska säljas.

Använda bilden ändå

Bilden som ni vill använda er av är alltså upphovsrättsligt skyddad. Det enda sättet ni kan få lov att använda er av bilden till era hoodies ändå, är därför om ni ber fotografen om lov och fotografen tillåter användningen. Ber ni inte fotografen om lov men ändå använder er av bilden till era hoodies gör ni er skyldiga till ett upphovsrättsintrång.

Om du vill ha mer juridisk hjälp i frågan kan du ta kontakt med vår juristbyrå. Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00-16.00

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare