Använda bilder från internet på instagram

Hej, jag funderar på att starta en Instagram-sida som ska handla om fotboll. Vilka bilder får jag lägga upp? Är det okej att till exempel ta bilder från Google och sedan lägga upp dom på Instagram och skriva typ "AIK vann dagens match med 3-0, här på bilden är målskytten"? Spelar det någon roll om man lägger upp det som privatperson för sina vänner eller om man gör det i informerande syfte för allmämheten? Man ser ju folk lägga upp bilder på fotbollsspelare hela tiden och det är ju i 99.9% av fallen inte bilder som dom tagit själva.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den här frågan handlar om upphovsrätt vilket regleras i lagen om upphovsrätt. Utgångpunkten är att du alltid bör utgå från att musik, alla bilder, texter, filmer et cetera du hittar på nätet är skyddad av upphovsrätten, och att upphovsmannen har ensamrätt att bestämma över hur materialet får användas och spridas. Om du använder en bild utan upphovsmannens tillstånd kan du dömas för böter (https://lagen.nu/1960:729#P53S1), men med det sagt så är det inte speciellt sannolikt att upphovsmannen hittar just ditt instagramkonto och gör en anmälan om intrång, men rent juridiskt har upphovsmannen rätt att göra det.

Det du kan göra för att vara säker på att inte göra intrång i upphovsrätten är antingen att be upphovsmannen om lov eller att endast använda de bilder på Google som är "fria" (det kan du ställa in under "användningsrättigheter" i Googles sök-funktion).

Lycka till med kontot!

Hanna KanonRådgivare