Använda bilder på artister till egna produkter

Hej

Jag arbetade som fotograf för några år sedan och som frilans så var jag på en massa konserter och fotade, dessa bilderna skickade jag till bildbyråer som köpte mina bilder för publicering. Jag har aldrig sålt bort mina rättigheter till någon av mina bilder. Så bilderna är mina till 100%.

Nu till en fråga som jag funderat fram och tillbaka till en massa, men får inte till hur det ska vara.

Numera så har jag lagt fotograferandet på hyllan och har en massa andra järn i elden. Bland annat så skapar jag t-shirt motiv. Får jag göra motiv av mina artitsfoton, på t.ex Laleh, Dio, Accept och trycka dem på mina olika alster som t-shirts, koppar, ryggsäckar och sälja både inom Sverige och utomlands? I mitt huvud så skall detta inte vara några problem, men får jag också skriva t.ex Dio ovanför en bild på Dio som jag tagit och sälja?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet?

Jag tolkar det som att du undrar om du kan använda fotografier som du själv tagit på artister för att trycka upp på olika föremål som du sedan säljer. Därutöver undrar du om det är okej att du skriver ut artisternas namn i samband med bilderna på dem.

Här under går jag igenom vad som gäller för skyddet som finns för dina bilder enligt upphovsrättslagen (URL). Jag går också igenom vad som gäller enligt lagen om namn och bild i reklam (namn- och bildlagen) eftersom den lagen påverkar din möjlighet att göra reklam för dina produkter. Slutligen sammanfattar jag vad som gäller för dig i just din situation.

Bildernas upphovsrättsskydd

När ett foto blir taget blir det automatiskt skyddat av upphovsrätt. Om fotot är mer unikt blir det skyddat som ett fotografiskt verk och annars blir det skyddat som en fotografisk bild (1 §, 49a § URL). Det har ingen större praktiskt betydelse vilket av de två skydden en bild får. Det viktiga är att bilden blir skyddad.

Vad skyddet innebär är att den som tagit bilden får en rad ensamrätter. Vad ensamrätterna bland annat innebär är att ingen annan än den som har ensamrätterna får göra bilden tillgänglig för allmänheten eller framställa fler exemplar av bilden (2 § URL).

Namn- och bildlagen

En näringsidkare får inte använda en annan persons namn eller bild vid marknadsföring utan att först ha fått den personens samtycke (1 § namn- och bildlagen). Om en näringsidkare uppsåtligen eller av grov oaktsamhet ändå använder någon annans namn eller bild i reklam ska näringsidkaren dömas till böter (2 § namn- och bildlagen).

Din situation

Eftersom det är du som har ensamrätten till dina bilder kan jag inte se några upphovsrättsliga problem med att du använder bilderna på olika produkter som du sedan säljer. Eftersom det är dina bilder ska du kunna förfoga över dem fritt. Jag ser inte heller några upphovsrättsliga problem med att du skriver ut artisternas namn i samband med bilderna på dem.

Däremot får du vara uppmärksam om du börjar göra reklam för dina produkter. Om reklamen innehåller en bild eller ett namn på en av artisterna riskerar du böter om du inte först har bett artisten om lov.

Mer juridisk rådgivning?

Skulle du vilja ha mer juridisk rådgivning i ärendet rekommenderar jag att du tar kontakt med vår juristbyrå.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00 – 16.00

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare