FrågaÖVRIGTPUL/GDPR05/09/2021

Använda personbild på T-shirt?

Hej. Jag har ett foto av mej och Jerka tagen med min kamera. Funderar nu på om jag ska fixa en t-tröja med den bilden, alltså endast en tröja för eget bruk. Får jag göra det utan att fråga någon av Jerkas efterlevande om lov?

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det endast är för privat bruk blir inte upphovsrätt något hinder. Bilden kan knappast ses som en personuppgift heller eftersom ni båda är på bilden. Dessa är de enda två hindren som skulle kunna finnas varför det är helt ok att du använder bilden för tröjan.

Jag hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare