Användning av andras Facebook-bilder

Hej!

Får man kopiera bilder på en annans facebook-profil?

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

I svensk rätt är det Upphovsrättslagen (URL) som reglerar vad man får göra med bilder som du inte har upphovsrätt till. Upphovsmannen brukar vanligtvis vara den som tagit eller skapat bilden.

Huvudregeln enligt URL
När det gäller foton får du inte använda en bild som inte du är upphovsman till utom till privat bruk innanför hemmets väggar. Detta betyder då att om du kopierar en annans person bild på Facebook får du inte nyttja bilden annat än i privat bruk i ditt hem. Strider man mot detta riskerar man främst böter dock om brottet är i väldigt grov omfattning riskerar man fängelsestraff.

Slutsats
Om du vill kopiera någon annans Facebook-bilder får du enbart använda de för privat bruk. Att lägga upp en "kopierad" bild på sin egen Facebook räknas inte som privat bruk utan som ett intrång i upphovsrätten. Mitt råd till dig är att kontakta personen du vill kopiera bilder från och fråga om lov. På detta sätt undviker du att göra dig skyldig till ett upphovsrättsbrott.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare