Användning av designat tyg

Hej, jag är konstnär i bland annat ull och textil. Jag ska snart vara med på en Textil marknad på Gotland och vill försäkra mig om jag kan använda små delar av tyg i mina collage, som är designade tyger? Jag samlar på små stuvbitar av fina tyger, som jag köper på second hand butiker! Undrar också om jag kan sälja gardiner av designat tyg till second hand - pris? Hoppas på snabbt svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om det är tillåtet att använda designade tyger för tillverkning av textilkonst och gardiner som senare ska saluföras.

Din fråga regleras i upphovsrättslagen (URL), mönsterskyddslagen (MSL).

Det är otillåtet att utan tillstånd sälja en design som är skyddad med upphovsrätt eller mönsterrätt

Ett tvådimensionellt mönster i form av ett textilmönster kan vara brukskonst som skyddas genom upphovsrätt och genom mönsterskydd.

Den som med konstnärlig ambition skapar ett mönster kan få upphovsrätt för det konstnärliga verket (1 kap 1 § URL). Rätten uppstår i och med skapandet om det konstnärliga verket kar tillräcklig verkshöjd. Vad som menas med tillräcklig verkshöjd är att verket ska vara tillräckligt originellt och att upphovsmannen självständigt skapat verket. Upphovsrätt innebär en ensamrätt till verket. Ensamrätten innebär att det är förbjudet för andra än upphovsmannen att exempelvis sälja verket utan upphovsmannens samtycke. (1 kap. 2 § URL).

Den som har skapat ett mönster alternativt äger rätten till ett mönster kan genom registrering hos patent- och registreringsverket (PRV) få ensamrätt till mönstret (1 a § MSL). En förutsättning för att få mönsterskydd är att mönstret är nytt och tillräckligt särpräglat (2 § MSL). Vad detta innebär är att det inte får finnas ett annat mönster som är identiskt alternativt ger samma helhetsintryck till en kunnig användare. Den som har ett mönsterskydd har ensamrätt till det aktuella mönstret. Ensamrätten innebär att det är förbjudet att exempelvis sälja mönstret utan samtycke av den som är innehavare av mönsterrätten (5 § MSL).

Vad innebär detta för dig

Det kan vara problematiskt att använda ett textilmönster som är mönsterskyddat och/eller skyddat av upphovsrätt. Den som är mönsterskyddsinnehavare eller upphovsman har ensamrätt. Vad som menas med detta är att det är otillåtet för någon annan att sälja textilmönstret utan rättighetsinnehavarens samtycke.

Jag föreslår att du kan höra av dig till ägaren av de eventuella rättigheterna till det de designade tygerna om du vill veta säkert om du får använda tygerna på önskat vis.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Du är varmt välkommen att inkomma med fler frågor till Lawline om du har ytterligare funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Anna MandersRådgivare