Apostille-stämpel på äktenskapscertifikat och personbevis?

Hej jag ska gifta mig med en turkisk man i Turkiet, behöver mitt äktenskapscertifikat och personbevis ha en apostillestämpel? Mvh Lill

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Apostille är en auktoriserad stämpel på ett dokument som intygar att en signatur är äkta. Auktoriseringen är giltig i de länder som skrivit under konventionen om slopande av kravet på legalisering av utländska allmänna handlingar (Haag den 5 oktober 1961). Enligt den internationella överenskommelsen kan en apostille utfärdas på handlingar som ska uppvisas i ett annat konventionsland.

När en handling försetts med apostille-stämpel är den undantagen från varje form av bestyrkande, det vill säga inget ytterligare godkännande krävs från utländsk ambassad. Såväl Sverige som Turkiet är anslutna till konventionen ifråga.

Om äktenskapscertifikatet och personbeviset kräver apostille-stämplar beror på vad du ska göra med handlingarna. Om du i ett ärende i Sverige respektive Turkiet måste visa upp äktenskapscertifikatet eller personbeviset kan det krävas en apostille-stämpel på respektive dokument. Jag råder dig därför att kontakta relevant person i eventuella pågående ärenden för att ta reda på om apostille-stämpel är nödvändig för handlingarna.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Michaela IosifidouRådgivare