Är andrahandsuthyrning till närstående giltigt skäl för att hyra ut en bostadsrätt?

Andrahandsuthyrning av bostadsrätt. Är uthyrning till närstående ett giltigt skäl? Det stod någonstans att det hade lagts till i lagen 2014? Hur definieras närstående? Kan en nära väns barn vara närstående?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att få hyra ut sin bostadsrätt behöver man som du verkar ha förstått samtycke. Detta kan man få antingen genom att styrelsen samtycker eller i form av ett tillstånd från hyresnämnden. Om det inte är lägenheten i sin helhet utan endast en del av lägenheten som ska hyras ut krävs inget samtycke.

Andrahandsuthyrning regleras i bostadsrättslagen. 7 kap 10 § bostadsrättslagen meddelar att andrahandsuthyrning kräver styrelsens samtycke. Det står dock inget om vad som krävs för att styrelsen ska samtycka, det är styrelsen själv som sätter upp reglerna.

Om styrelsen inte samtycker till uthyrningen kan bostadsrättsinnehavaren vända sig till hyresnämnden. Hyresnämnden gör en intresseavvägning mellan bostadsrättsföreningens intressen och bostadsrättsinnehavarens intressen. Hyresnämnden anser ofta att uthyrning till närstående kan vara skäl till att tillstånd ska ges. Dock kan det skilja sig åt beroende på om den tilltänkta hyresgästen är en äldre släkting i behov av bostad i närheten av sina släktingar eller ett gäng ungdomar där inte alla är närstående. Här kan du läsa mer om hur Hyresnämnden resonerar.

(7 kap 11 § bostadsrättslagen).

Sammanfattningsvis brukar uthyrning till närstående vara ett giltigt skäl. Hur närstående definieras ges inget klart svar på. Det blir en bedömning i det enskilda fallet med en avvägning mellan bostadsrättsinnehavarens intresse av att hyra ut sin lägenhet samt bostadsrättsföreningens intressen. Om bostadsrättsföreningen i en liten förening redan tillåtit många andrahandsuthyrningar kan det bli svårt att få ihop representanter till styrelsen vilket kan vara skäl till att neka.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Maya HempelRådgivare