Är anteckningar från rättegång offentlig handling?

Hej,

Jag medverkade i en rättegång i december. Det var en kaotisk dag och jag minns inte mycket men jag minns att de spelade in och att en man skrev ner allt som sas. Går det att beställa inspelningen/texten nånstans? Det var på Stockholms tingsrätt. Tack.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Alla handlingar som är upprättade hos myndighet är offentliga handlingar enligt offentlighetsprincipen, och ska på enskilds begäran lämnas ut så till vida handlingen inte är sekretessbelagd. Detta framgår av 6 kap 4 § offentlighets- och sekretesslagen. Du kan alltså kontakta Stockholms Tingsrätt och be om att få ut domen eller anteckningarna från domen, om målet är färdigbehandlat. Skulle det föreligga sekretess kommer du dock som sagt inte få ut den.

Hoppas svaret har hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare