Är arbetsgivare skyldig att betala för pendlande

Hej. Jag bor i Västerås och jobbar i Stockholm. För att komma till arbete måste jag ta buss , sen tåg, sen pendeltåg eller tunnelbana. Det pendelkortet kostar mig 3.200kr per månad. Är arbetsgivare skyldig betala mig för det pendlande? Delvis eller inte?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det så är ditt vanliga arbete i Stockholm. Om det hade varit en tjänsteresa till en tillfällig arbetsplats så kan man få ersättning för detta.

Ersättning för resor till och från ditt vanliga arbete är ingenting som regleras i lag. Restid kan däremot ibland reglers i kollektivavtal och i det personliga anställningsavtalet. Jag skulle därför rekommendera dig att kolla på dessa för att se om du har rätt att få ersättning,

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda RydbergRådgivare