Är arbetskollegas lögner saklig grund för uppsägning?

Hej,

En tillsvidareanställd person på mitt jobb ljuger om allt möjligt, både privata saker och jobbrelaterade. Ett exempel är att hen ljugit om dödsfall inom den närstående familjen och att detta var orsaken till varför arbetet inte utfördes i tid. Vid en kontroll hos Skatteverket lever fortfarande den personen som hen påstår sig ha gått bort. De främsta lögnerna gäller personens privatliv och har ingen direkt effekt på arbetet, även om de även sker mot våra kunder, men då vi jobbar inom en förtroendebransch skulle eventuella påkomna lögner kunna få stora konsekvenser för företaget. Har företaget skäl att säga upp personen som ljuger, och/eller vilka åtgärder måste tas?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline!

Om jag har förstått din fråga rätt så undrar du om din arbetsgivare har möjlighet att säga upp din kollega av den anledning att hen ljuger? Eller om det i vart fall finns någon annan åtgärd som kan vidtas?

Reglering om uppsägning

Reglering om uppsägning finns i lagen om anställningsskydd (LAS). I 7§ LAS framgår att det krävs saklig grund för uppsägning. Uppsägning av arbetstagare kan ske antingen p.g.a. personliga förhållanden eller p.g.a. arbetsbrist. I det aktuella fallet handlar det om uppsägning p.g.a. personliga förhållanden.

Av 30§ LAS framgår att arbetsgivaren innan uppsägning eller avsked p.g.a. personliga skäl är skyldig att underrätta arbetstagaren och arbetstagarorganisationen om detta i förväg. Det blir således en typ av varning. Om underrättelsen gäller uppsägning måste denna ske två veckor i förväg. Om arbetstagaren är med i en arbetsorganisation har denna rätt till överläggning med arbetsgivaren angående uppsägningen.

Saklig grund för uppsägning

Prövning huruvida saklig grund för uppsägning föreligger ska inte primärt inriktas på de begångna förseelserna, utan snarare vilka konsekvenser man inför framtiden kan dra av beteendet. Andra faktorer att beakta kan vara:

-Anställningstid, arbetsgivare behöver inte tåla lika mycket av en nyanställd som en med längre anställningstid.

-Arbetstagarens ställning, arbetsgivare kan ställa högre krav på arbetstagare med högre befattning och större ansvar.

Arbetsgivaren får inte grunda uppsägningen enbart på omständigheter som arbetsgivaren haft kännedom om under de senaste 2 månaderna. Dessutom finns en gräns för hur gamla förseelserna får vara för att utgöra grund för uppsägning. Förseelser som är 6 månader och äldre bör inte kunna utgöra skäl för uppsägning.

-Upprepade fall av att inte följa reglerna på en arbetsplats kan utgöra grund för uppsägning.

-Brottsliga gärningar är något som det ses allvarligt på och utgör oftast grund för uppsägning eller till och med avsked.

-Åsikter, uppfattningar eller samarbetssvårigheter bör inte kunna utgöra saklig grund för uppsägning.

Tilläggas kan också att om arbetstagaren grovt åsidosatt sina åtaganden gentemot arbetsgivaren får arbetstagaren avskedas enligt 18§ LAS.

Bedömningen i ditt fall

Förutsatt att din arbetsgivare vet om att din kollega ljuger och oavsett om lögnerna utgör saklig grund för uppsägning eller inte så måste arbetsgivaren till din kollega utfärda en varning om uppsägning innan detta får ske.

Jag har i och för sig svårt att se att lögner som inte påverkar arbetet skulle utgöra skäl för uppsägning. Vad anser dina andra kollegor, stör de sig lika mycket på er lögnaktiga kollega eller inte?

Är det däremot så att kollegans beteende skulle påverka arbetet i gruppen eller ditt och övriga kollegors arbete ökar såklart skälen för uppsägning. Kanske framförallt om det är så att er lögnaktige kollega har en framträdande roll inom företaget. Och som du nämner, påverkar kollegans beteende företagets relation till era kunder så bör det definitivt finnas skäl för uppsägning.

Arbetsgivaren har dessutom en viss omplaceringsrättighet, vilket i och för sig skulle lösa dina problem om du slipper utsättas för lögnerna något mer. Å andra sidan skulle det inte lösa problemet för arbetsgivaren.

Hoppas svaret var till hjälp!

Lawline RådgivareRådgivare