FrågaARBETSRÄTTRast 08/12/2019

Är arbetstagare tvungen att ta rast på avsatt tid?

Hej!

Jag vet att man har rätt till rast efter 5 timmar, men det jag undrar är om jag vill ta rast efter 6 timmar finns det någon chans att jag får göra det eller är jag tvingad och ta rast efter 5 timmar ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I lagen föreskrivs att rast enbart ska förläggas så att arbetstagaren inte är skyldig att uppehålla sig på arbetsplatsen mer än 5 timmar i sträck (15 § tredje stycket arbetstidslag). Det innebär att din arbetsgivare enbart avsätter tid som denne räknar med att du inte arbetar. Kollektivavtal kan föreskriva att rasterna ska förläggas annorlunda.

Din arbetsgivare har alltså disponerat arbetet under dagen på så sätt som är inom ramen för hans eventuella kollektivavtal och lag. Det är inom arbetsgivarens ledningsrätt att upprätta ett schema för arbetstagarna. Således får det sägas att du är på sätt och vis tvingad att ta rast.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare