FrågaARBETSRÄTTSjuk 31/03/2019

Är avgångsvederlag att betrakta som sjukpenninggundande inkomst (SGI)?

Hej

Jag är arbetsbefriad fom 1/4 2019 men är enligt överenskommelsen anställd ytterligare 18 månader med full lön! Behöver jag anmäla mig till arbetsförmedlingen för att säkra min SGI eller kan jag vänta tills 18 månader har gått?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du fått ett avgångsvederlag på 18 månader efter din anställnings upphörande och att du därför undrar när du behöver registrera dig som arbetssöökande på arbetsförmedlingen för att behålla din sjukpenninggrundade inkomst (SGI).

Trots att avgångsvederlag räknas som lön för skatteverket och A-kassan, så ryms inte detta inom socialförsäkringens ramar. Du måste alltså omedelbart efter din anställnings upphörande registrera dig som arbetssökande hos arbetsförmedlingen. Det är också viktigt att du poängterar för dem att du har ett avgångsvederlag.

Mina råd till dig:

- Du måste registrera dig som arbetssökande hos arbetsförmedlingen omedelbart för att trygga din SGI. Vänta INTE 18 månader, med andra ord.

- Lämna in uppgifter som till exempel en kopia på avtalet kring ditt avgångsvederlag och ett arbetsgivarintyg till din A-kassa för att ge dem underlag för att se hur många dagar efter anställningen som du erhåller ersättning.

- Gå till Arbetsförmedlingens hemsida och din A-kassas hemsida för mer information.Hoppas att du fick svar på din fråga, och välkommen åter till Lawline!

Med vänlig hälsning

Christoffer ThorellRådgivare