FrågaEKONOMIÖvrigt13/12/2018

Är banken skyldig att utöka lån eller godkänna medlåntagare?

Hej

Min man vill skiljas och jag vill köpa huset från honom. Banken är redo att låta mig överta befintliga lån på vårt hus men inte mer. Jag behöver låna mer pengar för att betala min man för värde ökningen på huset.

Mina föräldrar är redo på att bli medlånetagare men de bor i Kanada och har inga svensk personnummer. Min bank vill inte låna till någon utan svensk personnummer.

Är det samma för alla banker eller finns det några som ni vet skulle acceptera det? Och i så fall vilka?

Tack för hjälpen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Detta är en fråga av mer ekonomisk karaktär, snarare än juridisk karaktär. Banken har ingen skyldighet att bevilja dig fler lån. Banken är inte heller skyldig att godkänna dina föräldrar som medlåntagare. Huruvida detsamma gäller för alla banker vågar jag inte uttala mig om. Dock följer bankerna generellt sett likande riktlinjer vid hantering av krediter.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Varma lyckönskningar,

Sabrina CuranRådgivare