FrågaEKONOMIÖvrigt24/07/2020

Är butiker skyldig att acceptera kontanter som betalningsmedel?

Är vanliga butiker, t.ex. livsmedelsaffärer, skyldiga att acceptera kontanter som betalningsmedel?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel i Sverige gäller att var och en är skyldig att ta emot sedlar och mynt som betalning, se 5 kap. 1 § 2 st riksbankslagen. Denna paragraf är dock dispositiv vilket innebär att den kan avtalas bort mellan parterna. I ett förhållande mellan en näringsidkare och en privatperson är det upp till näringsidkaren att välja vilket betalmedel som denne vill acceptera för sina varor och tjänster. En del näringsidkare har valt att endast arbeta mot faktura eller kortbetalning, och detta strider inte mot lagen så som det ser ut idag.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare