FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott17/11/2019

Är de tillåtet att köra bil efter att polisen har omhändertagit körkortet?

Är de tillåtet att köra bil efter att polisen har beslagtagit ens körkort

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att köra med omhändertaget eller återkallat körkort är olagligt

Om polisen omhändertar ditt körkort skickar de ett beslut om omhändertagande till Transportstyrelsen. Transportstyrelsen utreder då om ditt körkort ska återkallas och beslutar i sådant fall om en spärrtid, alltså hur länge ditt kort ska vara återkallat. Om du kör bil när ditt körkort är återkallat gör du dig skyldig till olovlig körning eller grov olovlig körning (3 § trafikbrottslagen).

I vissa fall kan polisen ge medgivande att köra i 48 timmar

I vissa fall kan det vara tillåtet att köra bil en kort tid efter att körkortet har omhändertagits av polisen. Polisen kan ge dig ett medgivande att köra under som högst 48 timmar och då är det tillåtet att köra bilen under den tiden, trots att körkortet är omhändertaget. Har du inte fått ett sådant medgivande är det inte tillåtet att köra.

Sammanfattning

Det är inte tillåtet att köra bil efter att polisen har omhändertagit ditt körkort, såvida du inte har fått ett medgivande av polisen att köra under som högst 48 timmar.

Hoppas detta var svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Vänligen,

Gustav ÖstlundRådgivare