Är det bättre att gifta sig före eller efter man söker uppehållstillstånd?

Hej! Jag är tillsammans med en rysk tjej och vi planerar att gifta oss o bosätta oss i Sverige. Hur ska vi gå tillväga för att göra processen så smidig som möjligt? Ska vi gifta oss först o sen ansöka om uppehållstillstånd eller ansöka först o sedan gifta oss? Hur ska man resonera? Mvh

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline. Jag ska besvara din fråga så gott jag kan.

Aktuell lagstiftning: utlänningslagen.

Det specifika lagrummet som behandlar uppehållstillstånd genom giftemål stadgas i 5kap 3 §. Där ska en person som är gift eller har sambo med en medborgare beviljas uppehållstilstånd. I 5kap 3a § stadgas att uppehållstillstånd får beviljas en person som har avsikt att ingå samboförhållande eller äktenskap med någon som har uppehållstillstånd/medborgskap i Sverige.

Vad detta betyder är att det finns en presumtion att om ni är gifta och har äktenskapscertifikat innan ni söker uppehållstillstånd så ska hon ska få uppehållstånd enligt 5kap 3 §. Denna presumtionen finns inte när ni inte är gifta. Är ni inte gifta har ni bevisbördan att visa att ni är i ett partnerskap och att det inte är ett falskt partnerskap. Bevis kan vara i form av bilder, vittnesmål, kommunikation mellan er, flygbiljetter till varandra, hyreskontrakt om ni har bott tillsammans osv.

Gifta sig först eller senare?
Det beror helt på hur era planer ser ut och vad som är praktiskt bäst för er två. Jag tvekar inte på att ni kommer att kunna göra er partnerskap legitim inför migrationsverket. Ni kan i princip välja att gifta er före eller efter hon flyttar till Sverige. Så länge ni kan styrka att ni är i ett seriöst partnerskap så står inte lagen ivägen för att ge henne ett uppehållstillstånd enligt 5kap 3a § heller.

Rent processrättsligt så kan det vara enklare att ingå äktenskap innan för att få ärendet att gå snabbare. Men detta borde inte stoppa er från att gifta er efter hon flyttar till Sverige om det känns smidigare.

Mer information från migrationsverket:
Om ni redan är gifta innan ni söker:
https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Gift-registrerad-partner-eller-sambo.html
Om ni planerar att gifta er efter ni söker:
https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Planerar-att-gifta-dig-eller-bli-sambo.html

Allt gott och grattis till planerade äktenskapet!

Binh TranRådgivare