Är det bedrägeri att begära ett mycket högt pris för ett frimärke?

Är det lagligt att bjuda ut ett frimärke på Tradera till ett pris som är 100 ggr högre än marknadsvärdet? Om någon sedan köper kan köparen anmäla och få säljaren fälld för bedrägeri?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar ifall det:

är otillåtet att sälja en vara till ett extremt överpris och om det är brottsligt (enligt reglerna om bedrägeri)

Sammanfattning av svaret på din fråga

Förenklat sett är det inte olagligt att sälja frimärken till extrema överpriser om inte säljaren aktivt har lurat sina kunder att frimärkena är värda mycket mer än vad de är.

Därtill är det troligen inte så att försäljningen av ett frimärke till 100 gånger marknadsvärdet är bedrägeri.

Är det så att du har vidare frågor angående svaret på din fråga är du välkommen att titta på mitt bakomliggande resonemang nedan eller att kontakta oss igen för vidare rådgivning på info@lawline.se!

Bakomliggande resonemang

När det gäller frågor om försäljning i Sverige till överpris respektive bedrägeri finns det huvudsakliga regelverket samlat i avtalslagen (AvtL) respektive brottsbalken (BrB). Detta är också de lagrum som äger tillämpning i ditt ärende.

Jag kommer i mitt svar utgå från att transaktionen äger rum mellan två privatpersoner med tanke på att du specifikt pekar ut Tradera som handelsplattform. Är det istället ett köp mellan en privatperson och ett företag kan svaret på din fråga vara annorlunda.

Försäljning till överpris

Som utgångspunkt är det tillåtet att sälja en vara dyrt. Det är ju det som mycket av en marknadsekonomi bygger på, att det är tillåtet för en säljare att göra en bra affär och upp till en köpare att kontrollera priser av det denne köper.

Det finns dock vissa gränser på hur bra affärer en säljare får göra som framgår i AvtL.

Framförallt är det 3 kap. 36 § AvtL som kan vara tillämpbar i denna fråga. Syftet med denna bestämmelse är att man ska kunna jämka ett oskäligt avtalsförhållande.

Men bestämmelsen är rätt restriktivt använd och tillämpas framförallt om det finns en tydlig styrkebalans (ekonomiskt eller kunskapsmässigt) som utnyttjas på ett sätt som inte är rättvist.

Att enbart ta ut överpris för en vara (frimärket) utan att på ett mycket allvarligt sätt utnyttja en annan persons underlägsna ställning är troligen inte något som kan jämkas med hjälp av 3 kap. 36 § AvtL.

Om det utgör bedrägeri

Enbart att sälja frimärket till 100 gånger sitt marknadsvärde är enligt ovanstående inte otillåtet och inte heller bedrägeri.

De krav som ställs i 9 kap. 1 § BrB (bedrägeriparagrafen) är förenklat:

att någon genom vilseledande förmår annan till handling eller underlåtenhetsom innebär en förmögenhetsöverföring

Krav nr. 1 förutsätter alltid någon typ av aktivitet. Det räcker aldrig att enbart bjuda ut en vara till ett mycket högt pris utan för att bedra någon måste säljaren också aktivt se till att lura sin motpart.

Krav nr. 2 innebär att det aktiva vilseledandet under nr. 1 faktiskt påverkar den som blir bedragen. Är det så att den "bedragne" exempelvis köper frimärket men att vilseledandet inte påverkat köparen är det inte heller bedrägeri. Om vilseledandet däremot utgör en anledning för köparen att köpa frimärket är krav nr. 2 fyllt.

Krav nr. 3 är lite enklare att avgöra i fallet med frimärket. Är det så att man säljer en vara till överpris innebär också detta en förmögenhetsöverföring från köparen till säljaren.

För att summera krävs det ganska mycket vilseledande aktivitet från säljarens sida för att en transaktion ska innebära bedrägeri och kraven är antagligen inte fyllda i fallet med frimärket.

Einar DahlbergRådgivare