Är det brottsligt att fråga (inte tjata) en 16 åring om bild om man är över 18 år?

Kan man åka dit för att ha frågat en yngre tjej (16 år) om bild? Utan att tjata eller något bara frågat? Om man själv är över 18 år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 6 kap. 8§ st. 1 Brottsbalken (BrB) döms den som främjar eller utnyttjar att ett barn under femton år utför eller medverkar i sexuell posering, för utnyttjande av barn för sexuell posering till böter eller fängelse i högst två år.

Av andra stycket i bestämmelsen följer att detsamma gäller den som begår en sådan gärning mot ett barn som fyllt femton men inte arton år, om poseringen är ägnad att skada barnets hälsa eller utveckling.

Ägnad att skada barnets hälsa eller utveckling: Jag väljer att citera innehållet i propositionen (prop. 2004/05:45 s. 147) där innebörden av detta motiverats: "...Av uttrycket "är ägnad att skada barnets hälsa eller utveckling" följer att det är tillräckligt för straffansvar att poseringen typiskt sett är sådan att barnets hälsa eller utveckling kan skadas. Det behöver alltså inte i det enskilda fallet bevisas att så verkligen har skett. I subjektivt hänseende krävs inte heller något syfte från gärningsmannens sida att skada barnets hälsa eller utveckling, utan det är tillräckligt att gärningsmannen har uppsåt beträffande de faktiska omständigheterna som utgör underlag för domstolens värdering av frågan om poseringen varit ägnad att skada barnets hälsa eller utveckling. Vilka slag av poseringar som uppfyller det angivna kriteriet får bedömas utifrån samtliga omständigheter. Så torde dock regelmässigt vara fallet då poseringen skett mot ersättning, eller under tvång, eller barnet blivit vilselett eller någon övertalat eller på annat sätt påverkat barnet att posera i en för barnet typiskt sett skadlig miljö..."

Detta innebär således att en bedömning måste göras av omständigheterna i fallet. Det krävs inte att personen som frågar om bild har som syfte att skada 16 åringens hälsa eller utveckling, utan det räcker med uppsåt beträffande själva handladet- att fråga om bild. Man får vidare beakta om t.ex. bilderna skickats mot ersättning. Personen som frågat om bilderna kanske inte heller har tjatat i den bemärkelsen men agerat på ett sådant sett att barnet övertalats eller vilseletts. Detta är också sådant som ska beaktas, men för att besvara din fråga så är det alltså möjligt för en vuxen att åka dit för att ha frågat, och inte tjatat, om en bild från en 16 åring.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare