Är det brottsligt att kalla någon för tjock?

Hej! Är det brottsligt att kalla någon som är överviktig att hon är så tjock så man inte ser någon skillnad ifall hon blir gravid eller inte? Jag tänker vi har ju yttrandefrihet i Sverige.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledningsvis blir framförallt brottsbalken (1962:700) (BrB) tillämplig på din fråga.

Yttrandefriheten

Precis som du skriver så har vi yttrandefrihet i Sverige, vilken förekommer bl.a. i 2 kap. 1 § första punkten regeringsformen. Detta innebär att det allmänna inte får begränsa din yttrandefrihet. Yttrandefriheten är dock inte oändlig; den får inte innebära att skada eller kränka andra.

Förolämpning

Svaret på din fråga är att det kan vara brottsligt att kalla någon tjock. I 5 kap. 3 § BrB framgår att den som uttalar sig nedsättande eller som förödmjukar en annan person kan göra sig skyldig till förolämpning. Det krävs dock att syftet måste vara att kränka personens självkänsla eller värdighet. Straffet för förolämpning i ditt fall skulle kunna bli böter, då brottet inte är grovt.

Din situation

Eftersom du uttalar dig på ett sätt som kan uppfattas som nedsättande så skulle det kunna vara brottsligt. Det kan dock bero på om ditt syfte är att kränka kvinnan eller inte. Tidigare domar gällande förolämpningar har dock visat att man kan dömas utan att syftet varit att kränka motparten. Därför avråder jag dig för att kalla någon annan för tjock.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Emil WellanderRådgivare