FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott19/11/2020

Är det brottsligt att låsa in en elev i ett klassrum?

Hej! En gymnasielev blir medvetet inlåst i klassrummet av en lärare som sedan går hem. Han är ensam i rummet och det är även fredag eftermiddag då i princip alla gått hem och tar helg. Har läraren gjort sig skyldig till brott? Mvh.

Lawline svarar

Hej!

Enligt svensk grundlag är var och en skyddad mot frihetsberövanden från det allmänna, det vill säga stat, kommun, myndigheter och deras anställda (2 kap. 8 § Regeringsformen).

Om någon för bort, spärrar in eller på annat sätt berövar en person friheten kan denna person göra sig skyldig till och dömas för olaga frihetsberövande (4 kap. 2 § Brottsbalken). Givetvis har lärare vissa befogenheter enligt skollagen, gymnasieförordningen m.m., men den situation och omständigheter du beskriver är mycket möjligt att bedöma som olaga frihetsberövande.

När man blivit utsatt för brott ska man vända sig till polisen för att upprätta en polisanmälan, vilket skulle kunna vara ditt nästa steg om du så vill. Du skulle lämpligen också kunna informera skolledningen om incidenten.

Marija StevanovicRådgivare