FrågaAVTALSRÄTTAvtal12/01/2021

Är det brottsligt att sälja något dyrare än vad man köpt det för?

Såg någon på Facbook som sålde nya 3000-serien grafikkort. dessa är slut på nästan alla ställen och han sålde de för 1000kr extra. helt oöppnad förpackning och han hade tydligen sålt flera grafikkort till orimliga priser bara för att han ville ha lite extra pengar. finns det något som gör att han kan få straff för sånt? finns personer över hela världen som köper populära nya grejer och sedan säljer dyrt när de är slutsålda, kan han få straff för någonting?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga är avtalsrättslig, innebärande att Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (förkortat AvtL) är tillämplig. Vad beträffar den straffrättsliga delen finns det inga bestämmelser som innebär att en person som gör såsom du beskrivit kan hållas straffrättsligt ansvarig.

Får man sälja ett grafikkort för 1 000:- mer än vad det annars kostar i butik?

Kort sagt är svaret på den frågan ja. Huvudregeln i den svenska avtalsrätten är att det står parterna fritt att sluta avtal och utforma dess innehåll. Om X säljer ett grafikkort för dubbla inköpspriset så är det upp till Y att avgöra om den är värd den prislappen X har satt på grafikkortet. Därefter gäller att parterna ska hålla sig vid sina ord enligt principen om att avtal ska hållas (Pacta sunt servanda), se 1 § AvtL.

Jag hoppas att det här besvarar din fråga, även om du kanske hoppats på ett annat svar. Tveka inte på att höra av dig till oss om du kommer på fler frågor.

Aram ShokorRådgivare