Är det brottsligt att sprida en dom?

Är det förtal att sprida en dom för ett brott som begåtts för 10 år sedan? Vår granne är dömd för pedofili och har avtjänat ett längre fängelsestraff för det. Övriga grannar känner inte till men de med barn skulle nog vilja veta. Kan vi visa dem domen utan att det betecknas som förtal grå vår sida?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att sprida en dom till grannar kan utgöra brottet förtal i 5 kap 1 § brottsbalken. Brottet består i att man utpekar någon annan som brottslig och att det görs i syfte att utsätta personen för andras missaktningar. Det spelar ingen roll om uppgiften är sann eller inte. Detta innebär alltså att man kan göra sig skyldig till förtal genom att sprida ett domstolsbeslut, trots att personen är dömd för ett brott.

Dock kan spridningen av uppgifterna under vissa förutsättningar vara lagligt. Det kan exempelvis handla om att man är skyldig att uttala sig vid ett förhör eller när det är försvarligt att sprida uppgifterna enligt 5 kap. 1 § andra stycket brottsbalken. Det kan exempelvis vara försvarligt att sprida uppgifterna då du vill varna någon och du upplever en verklig risk för någon. I detta fall kan det anses vara mindre försvarligt att sprida en äldre dom där personen avtjänat sitt straff och där lång tid har passerat.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på den fråga, annars är du alltid välkommen åter!

Fawzia HassounRådgivare