Är det brottsligt att vara med under ett brott?

Tjena! Blev precis gripen av en polis i samband med att en polare tog narkotika på en klubb. Jag hade inte tagit någonting & blev senare släppt av polisen under kvällen utan att åka med dem till stationen & pissa eller något liknande. Min polare erkände allting för polisen & fick sedan följa med dessa till stationen. Har jag begått något brott genom att vara med honom vid denna tidpunkt? De kollade även igenom mig & såg att jag inte heller hade någon form av narkotika på mig. Jag undrar även ifall jag kommer få något brev hem eller liknande.

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad jag förstår av din fråga har du inte begått något brott och inte heller varit misstänkt för något. Att vara med en person som begått ett narkotikabrott av detta slag är inte ett brott i sig. Det finns därför ingen anledning till att polisen skulle kontakta dig via brev eller dylikt med anledning av att du begått något brott. Du skriver även att din kompis erkände brottet, varför det är troligt att han fick ett strafföreläggande utfärdat, det vill säga att det inte kommer att bli någon rättegång i tingsrätten. Skulle det dock bli det kan du bli kallad som vittne, det är den enda anledningen jag kan komma på till att polisen eller tingsrätten skulle skicka hem ett brev till dig. Du har dock inte gjort dig skyldig till något brott.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare