Är det brottsligt att vistas i någons trädgård?

Vad kan jag göra om jag såg en främling person på min privata trädgård?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad du kan göra om du har sett en främling på din privata trädgård. I nedanstående svar kommer redogöras för om händelsen du blivit utsatt för bör kunna räknas som brottslig, och vad du skulle kunna göra nu.

Du kan ha blivit utsatt för hemfridsbrott

För att händelsen ska vara brottslig behöver den falla under någon bestämmelse i brottsbalken (1962:700) (BrB). Ett alternativ skulle kunna vara hemfridsbrott. Brottet innebär att en person olovligen ska ha inträngt sig i en bostad. Som bostad räknas exempelvis rum, hus eller gård (4 kap. 6 § BrB). I ditt fall har en personligen olovligen har inträngt sig i din bostad. En trädgård kunna räknas som din bostad och därför kan du ha blivit utsatt för ett hemfridsbrott.

Rekommendationer

Jag rekommenderar dig att anmäla händelsen till polisen, om du tror att du är utsatt för brott. Läs mer om anmälan till polisen här. En annan rekommendation är att upplysa personen om att den inte är välkommen på trädgården, om personen skulle komma tillbaka till trädgården.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emil WellanderRådgivare