Är det ett brott att låta någon visa dig nakenbilder och ge ut ditt nummer?

hejsan.

en taxichaufför skjutsar en tjej som går i särskola ( hon beter sig som en normal människa och full fungerande fysisk och är inte handikapad kroppsligt) under färden tjejen pratar att hon har varit i en fest och hörde hur hennes kompisar har samlag och det låter. hon säger till taxi chauffören att hon gillar rosa o leopard färg för att det är sexiga och taxichaufför säger ok. Hon visar två sexiga biler på sig till taxichauffören medan han kör. när de är framme säger den tjeje att hennes föräldrar kommer hem kl 18 varje dag så taxichauffören reagerar o säger du får ta det lugnt och gå hem. Nästa dag fick taxichauffören samma tur och skjutsar henne hem igen men den här gången vill tjejen att få tag på taxichauffören. taxichauffören blir lättlurad och lämnar sin telefon till tjejen och hob sparar hans nummer. men när taxichauffören kör vidare plötsligt stannar han och får dåligt samvete och readerar hennes nummer ditekt. taxichauffören varken rört henne eller tvångad henne att få telnummer eller se på hennes nakna bilder. Nu taxichaufförren som han själv har barn o familj oroar sig om vad som kommer hända i framtiden. vad säger lagen i det fallet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar frågan som att du undrar ifall taxichauffören har begått något brott genom dels att han blivit tvingad att se nakenbilder, dels att han "ofrivilligt" gett ut sitt telefonnummer. För att taxichauffören ska anses begått ett brott måste han falla in under brottsbeskrivningen till något brott i antingen brottsbalken eller någon speciallag. De närmast liggande brotten är sexualbrotten som regleras i 6 kap brottsbalken. Utifrån vad du skrivit i frågan torde inte taxichauffören falla in under någon brottsbeskrivning i detta kapitel. Att tjejen agerat olämpligt gentemot honom kan inte leda till att han anses ha begått ett brott.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare