FrågaKÖPRÄTTKöplagen20/08/2020

Är det fel om jag behåller en annans katt?

Hej.

Jag undrar över om jag gör fel som behåller en katt, jag fick en katt på prov som jag hämtade och skulle se om det fungerade med min äldre katt.

Jag och kvinnan som lämnade över henne var överens om att ev betalning skulle ske efter att vi båda provat om det fungerade efter två veckor. Det är en huskatt och priset var ca 3000:-.

Men efter mycket om och men så bestämde jag att jag inte kunde behålla öka henne.

Och bad förra ägaren hämta katten hos mig, vi bor 25 mil från varandra.

Och jag försökte skicka katten med en vän, men hon hade ursäkter för att inte kunna ta emot den då, katten kom tillbaka till mig och nu har katen varit hos mig två månader och jag vet inte hur jag ska göra. Hon kommer inte och hämtar katten och jag har ingen möjlighet att köra dit katten pga att jag inte har någon bil. Har bett henne hämta katten flera gånger, har sagt att jag vill ha betalt för att ta hand om hennes katt, pga hon inte verkar intresserad av att hämta den.

Nu undrar jag om jag kan behålla katten, för vi kommer ingen vart. Katten börjar känna sig hemma och jag tycker hon bör få ett hem inte flaxa hit till ch dit. Men vad gör jag när hon inte hämtar henne, hur länge ska jag vänta på det? Jag har haft henne 10 veckor, ska hon kunna hämta katten om ett år? Vad gäller? Hon vill ha tillbaka henne om jag kör henne dit dvs 50 mil t.o. R, vilket jag inte tänker göra, för jag är less på att allt ska ske på hennes villkor

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår dig rätt vill du antigen att kattens ägare hämtar katten, eller låter dig få behålla katten, utan att du köper den. Du vill även få betald för att ta hand om ägarens katt, tills ni har hittat än lösning.

Inom svensk rätt är huvudregeln att det måste finnas ett anbud och en accept för att ett giltigt avtal ingås. Därför är svårt för en privatperson att ensidigt binda en annan person rättsligt.

Eftersom du inte kan visa att ni har avtalat att hen ska betala för att du tar hand om katten, kan du inte kräva att hen betalar (1 kap. 1 §, 1 stycket, avtalslagen).

Som du vet har du har inte köpt katten och därför är din motpart (kattens ägare) fortfarande kattens ägare. Om du vill vara säker på att katten får stanna hos dig, måste ni försöka komma överens om ett köpeavtal. Jag förstår att det verkar orimligt om hen skulle få för sig att hämta katten efter du har tagit hand om den i t.ex. ett år, men tyvärr får du inte "bättra rätt" (hävd) till katten, fastän den är hos dig ett år (eller mer).

Jag förstår att svaret inte löser ditt problem men jag hoppas ändå att du har fått en inblick i rättsläget i din specifika situation.

Om du har behov av ytterligare rådgivning, rekommenderar jag att du tar kontakt med vår juristbyrå för vidare hjälp i ditt ärende.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00.

Vänligen,

Geske Lovmand Hvid

Geske Lovmand HvidRådgivare