Är det förbjudet att be en advokat framföra en hälsning till den häktade?

Hej! En vän till mig sitter häktad sen en tid tillbaka. Jag vet både vilket häkte och vilken advokat hen har. Jag har vart i kontakt med häktet angående att brev jag vill skicka, men pga av högt tryck hos åklagaren så kan det ta mycket lång tid för den häktade att få brevet (eftersom åklagaren måste läsa det först). Till min fråga: får jag kontakta hens advokat och be denne om att bara hälsa och säga att jag tänker på personen. Eller är det förbjudet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga så sitter din vän häktad med restriktioner och att du vill veta om du kan be advokaten hälsa till din vän.

Precis som du är inne på så måste åklagaren godkänna all kontakt som den häktade har med andra som inte är hens advokat om hen är häktad med restriktioner. Detta beror på att man vill minska risken för att den häktade personen ska undanröja bevisning eller på annat sätt försvåra utredningen (6 kap. 1 § häkteslagen). Det finns inget direkt förbud i lagen om att en advokat inte får framföra ett sådant meddelande till den häktade. Men eftersom den häktade sitter med restriktioner så kan inte advokaten framföra meddelanden hur som helst eftersom det hade motverkat syftet med restriktionerna. Ett meddelande mellan den häktade personen och någon utomstående kan ju till exempel innehålla dolda meddelanden om något kring brottet eller annan brottslig verksamhet. Därför bör en advokat inte framföra ett sådant meddelande utan att prata med åklagaren först och få ett godkännande.

Sammanfattningsvis så finns det inget direkt förbud utan du kan be din väns advokat att framföra meddelandet. Men troligen kommer advokaten då att prata med åklagaren för att denne ska bedöma om det är lämpligt eller inte att framföra din hälsning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alva LindsjöRådgivare