FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott11/05/2018

Är det förbjudet att handla alkohol åt någon över 18 år?

Hej om jag får in inköpslista på på alkoholdryk jag får pengarna och åker och handlar dom och lämnar över det som är inhandlat. Personen är över 18 . Klassas det fortfarande som langning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Försäljning av alkohol till personer under 20 år är inte tillåten

I Sverige regleras försäljning av alkohol i Alkohollag (2010:1622). I 3 kap 7 § står det att alkohol inte får säljas till någon som är under 20 år gammal. I 3 kap 9 § står det att det är förbjudet att som ombud eller på därmed jämförbart sätt anskaffa alkoholdrycker till den som inte har rätt att få sådan vara utlämnad till sig enligt 3 kap 7 § (det vill säga är under 20 år). All försäljning av alkohol (med undantag för folköl som har 18-årsgräns, enligt 3 kap 7 §) är alltså förbjuden.

Vad kan konsekvenserna bli?

Den som trots förbudet säljer alkohol till en person under 20 år gör sig skyldig till olovligt anskaffande av alkoholdrycker, enligt 11 kap 7 § Alkohollag. Straffet ligger mellan böter och fängelse i upp till högst 2 år. Skulle brottet anses grovt (exempelvis på grund av stora mängder) kan det ge fängelse i upp till fyra år.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare