Är det förtal att anklaga mig för otrohet?

Några personer säger att jag varit otrogen mot min flickvän, vilket jag inte har varit , fått konsekvenser att min flickvän lämnade mig

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Några personer har på oriktiga grunder uppgivit att du har varit otrogen mot din flickvän, vilket har resulterat i att din flickvän brutit upp och lämnat dig.

Brottet förtal framgår av 5 kap. 1 § BrB. För att det ska röra sig om förtal krävs det att gärningsmannen utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller i övrigt lämnar uppgift som är ägnad att utsätta personen för andras missaktning.

Det är inte brottsligt att vara otrogen, men det kan vara ett utpekande av dig som klandervärd, vilket är tillräckligt för att förtal ska vara för handen. För att det ska räknas som förtal i ditt fall krävs det att uttalandet är avsett att skada ditt anseende hos andra människor med hänsyn till den krets du tillhör. Jag kan inte uttala mig om vilket uppsåt förövarna hade i ditt fall. Det är hur uttalandet subjektivt sett kan uppfattas när det förmedlas som är avgörande. Det föreligger en möjlighet att det rör sig om förtal i ditt fall.

Med vänliga hälsningar!

Martin CarlehedenRådgivare