Är det förtal när styvmor påstår stöld som inte ägt rum?

Hej,

min styvmor har under julen haft personliga samtal med mina syskon och min mamma där hon påstått att jag stjäl från henne och min far. Stöldgods ska vara allt från kristallglas till glasögonbågar, silver och textilier. Igår träffades vi och ovetandes om något av ovan beskrivna fick jag en utskällning och samt uppmaning om att sluta stjäla.

Jag är helt fri från skuld och har även kunnat bevisa detta men känner mig kränkt och osäker på hur jag ska förhålla mig till övrig släkt och vänner som hon har spridit detta till.

Kan jag väcka målsägande åtal för förtal och förolämpning eller finns annat jag ska syfta till i ett åtal/stämning?

Vad skulle ni föreslå som professionell juridisk väg?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är fullt möjligt att det kan vara frågan om ett förtalsbrott från din styvmors sida. Enligt lagtexten ska den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning dömas för förtal (5 kap 1 § Brottsbalken). Det skulle här vara möjligt att i en domstol argumentera för du (pga. dessa uppgifter om stöld) blivit utsatt för andras missaktning (från släkt och vänner) i och med att du faktiskt blir anklagad för att vara en brottsling.

Svaret på din fråga är alltså att det mycket väl kan röra sig om ett förtal då du i frågan blir anklagad för någon form av förmögenhetsbrottslighet. Du kan således inleda en förtalsprocess (målsägandeåtal) i domstol. Dock är det här mycket viktigt att påpeka att det alltid är svårt och kräver mycket energi från dig att verkligen bevisa att ett förtalsbrott ägt rum då du kommer vara din egen åklagare. Detta bör man ha i åtanke innan man inleder en process kring ett eventuellt förtalsbrott. Något annat brott än förtal (eller eventuellt förolämpning) är det dock inte frågan om varför ditt "enda" juridiska alternativ torde vara att driva en förtalsprocess.

Hoppas du känner att du fått ett bra svar på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare