Är det förtal om en rektor lämnar ut telefonnumret till någon som vill ha uppgifter om barnet?

Hejsan! En rektorsexpedition på en grundskola i mitt skolområde fick besök av en man som ville få ut en namngiven elevs slutbetyg. Mannen var ganska upprörd och blev ännu mer aggressiv då han av kanslisten uppmanades att legitimera sig. Han blev även ombedd att lämna sitt telefonnummer så att han kunde komma tillbaka när rektor prövat om handlingen kunde lämnas ut. När rektor fick höra vad som hade hänt ringde han till elevens föräldrar och berättade om incidenten och att rektor skulle bli tvungen att lämna ut betyget till mannen. Rektor lämnade även ut telefonnumret till föräldrarna. Föräldrarna kollade upp telefonnumret och det visade sig att det tillhörde en man som arbetade tillsammans med en av dem. Kan rektorn fällas för förtal?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du vill ha svar på om rektorns information till föräldrarna kan omfattas av förtalsbestämmelsen.

Förtalsbrottet finns i 5:1 brottsbalken (BrB). Där framgår det att den som utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta annan för andras missaktning döms för förtal. Ett första krav för att kunna dömas för förtal är att en enskild identifierbar person utpekas. Avseende själva förtalsuppgiften krävs det för straffbarhet att det rör sig om tydliga påståenden, både sanna och felaktiga uppgifter kan emellertid utgöra förtal vidare krävs det att uppgiften är ägnad att utsätta personen för andras missaktning. Lagtexten ger två egna exempel på vad som är att anse som missaktning: att utpekas som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt.

I det fall som beskriver skulle man kunna hävda att det som rektorn gör kan utsätta personen för andras missaktning men tolkar det som att detta inte var rektorns syfte. Därmed uppfylls inte rekvisitet "ägnad att". Vidare tolkar jag det utifrån den beskrivning som du gett att det som rektorn gör inte är tillräckligt allvarligt för att omfattas av förtalsbestämmelsen eftersom han inte utpekar personen som brottslig eller klandervärd. Min bedömning blir alltså att det som rektorn gör inte kan klassas som förtal.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Simon RydbergRådgivare