Är det inte semestergrundande ersättning efter 120/180 dagars föräldraledighet?

Hej

Angående semestergrundande förärdrarpenning.

Innebär det då att det inte är semestergrundande ersättning efter 120/180 dagars föräldrarledighet?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att direkt svara på din fråga: Nej, det är inte semestergrundande ersättning efter 120/180 dagars föräldraledighet.

120 dagar av föräldraledigheten är semestergrundande om ni är två vårdnadshavare. Är du ensam vårdnadshavare är 180 dagar semestergrundande (Semesterlagen 17 a § första punkten). Detta innebär precis som du skriver att du inte tjänar in några semesterdagar under resterande tid av föräldraledigheten.

Du tjänar alltså in semesterdagar precis som vanligt som om du arbetat under de 120 alternativt 180 dagarna. 120 dagar föräldraledighet motsvarar ungefär 9-10 betalda semesterdagar.

Hoppas du fått svar på din fråga! Har du ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma med en ny fråga. Med vänliga hälsningar
Tova AnderssonRådgivare