FrågaAVTALSRÄTTGåva14/05/2018

Är det juridiskt bindande att bevittna ett avtal via Skype?

Hejsan!

Min faster och jag ska skriva ett gåvobrev gällande ett fritidshus som hon överlåter till mig, inkl lån.

En jurist har hjälpt oss med texten i gåvobrevet. Nu har vi en fråga om hur man kan tänka när våra underskrifter ska bevittnas. Istället för att be vem som helst att bevittna, så skulle vi vilja använda min fasters och hennes sambos anhöriga. Problemet då är distansen emellan.

Är det möjligt att bevittna underskrifter via Skype eller videosamtal för att sedan skriva på papperet att man var "närvande" och bevittnade?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, gäller det om det är juridiskt bindande att bevittna ett avtal, i detta fall ett gåvobrev, via Skype då man inte är fysiskt närvarande.

För att besvara din fråga, behöver vi göra en analogi (jämföra ett liknande fall) och se om samma regler kan vara tillämpliga i ditt fall.

Om man tittar på formkraven för testamente (13 kap. 1 § Ärvdabalken), framgår att två vittnen ska vara närvarande när testator skriver under testamentet eller bevittna att testatorn intygar att denne skrivit under. Dessa vittnen ska sedan bestyrka detta genom att själva skriva under testamentet.

Högsta domstolen har fastställt i målen NJA 1994 s. 145 att vittnens bestyrkande genom underskrift ska ske i nära anslutning till att testatorn undertecknat eller intygat sin underskrift inför dem.

Det bör alltså inte vara ett krav att vittnena skall ha varit fysiskt närvarande, så länge de kort därefter bestyrkt gåvobrevet genom att själva underteckna det. Således behöver de kort efter Skype-samtalet få gåvobrevet i sin besittning för att kunna underteckna det och sedan ge det tillbaka till er.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare