FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott13/08/2018

Är det lagligt att dricka alkohol hemma som minderårig?

Hej! Har hört att det är okej att dricka hemma med föräldrarna innan 18/20, är det sant?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

I frågor om alkohol är det alkohollagen som används.

Grundreglerna som gäller är att man måste vara 20 år fyllda för att få handla på systembolaget och 18 år för att få beställa alkohol på krogar, restauranger eller liknande. Vad gäller förtäring i hemmet föreskrivs i 3:9 alkohollagen att det är tillåtet att bjuda den som ännu inte uppnått föreskriven ålder på en mindre mängd alkohol. Detta gäller under förutsättningarna att förtäringen sker på platsen under ordnade förhållanden, och att det är försvarligt med hänsyn till den unges ålder och utveckling samt omständigheterna i övrigt. Det du har hört stämmer alltså; föräldrar får bjuda sina barn på alkohol hemma så länge förutsättningarna ovan är uppfyllda.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare