FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott27/09/2020

Är det lagligt att importera Ostarine?

Hejsan! Jag undrar om Ostarine är lagligt att importera till Sverige. Den stämmer inte överens med dopningslagarna så då bör den inte vara olaglig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser som reglerar huruvida vissa substanser klassas som dopningsmedel finns i lag om förbud mot vissa dopningsmedel (DopningsL).

Lagen gäller för syntetiska anabola steroider, testosteron och dess derivat, tillväxthormon och kemiska substanser som ökar produktion eller frigörelse av testosteron och dess derivat eller av tillväxthormon (1 § DopningsL). Dessa typer av medel får inte införas till Sverige, överlåtas, framställas, förvärvas i överlåtelsesyfte, bjudas ut till försäljning, innehas eller brukas, såvida det inte är för medicinskt eller vetenskapligt ändamål (2 § DopningsL).

Mina kunskaper om Ostarine är tyvärr begränsade och jag vet inte exakt hur substansen fungerar. Det som kan sägas är att om substansen inte faller in under någon av de ovan nämnda kriterierna, ska det inte klassas som dopningspreparat. Men om det är så att Ostarine exempelvis ökar produktionen eller frigörelsen av testosteron, alternativt tillväxthormon, kan det vara tillräckligt för att det ska klassas som dopningspreparat enligt lag.

För att preparatet ska kunna importeras till Sverige krävs det att det inte är dopningsklassat, samt att det inte är läkemedelsklassat. Om preparatet inte är klassat som dopningsmedel men däremot som läkemedel, är det ändå olagligt att importera.

Min rekommendation till dig är att kontakta både Läkemedelsverket och Tullverket för att försäkra dig om att Ostarine varken är klassat som läkemedel eller dopningsmedel, och därmed tillåtet att importera.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Har du fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Kamile RumsaiteRådgivare