FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 22/08/2018

Är det lagligt att jobba heltid och plugga heltid?

Hej,

Får jag som egen företagare anställa på heltid en student som pluggar heltid? Fysiskt är hon I skolan 4 timmar och jobbbar efter skolan och på helger.

Bryter jag inte lagen?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är absolut tillåtet att både jobba heltid och studera på heltid samtidigt. Det finns ingen lag som hindrar det. Det är upp till personen själv att lägga upp sin tid så att de två går ihop. Då din student jobbar efter skolan och på helger är det inget som hindrar skolgången. Det låter dock mer som att det är deltid hon arbetar. Kan behöva förtydligas i kontraktet så att inga missförstånd uppstår. Heltid för jobb/studier är beräknat till ca 40h/veckan.

Att studera på heltid kräver studietid utanför föreläsningar och seminarier. Så länge studenten har tid att studera utanför arbetstid går det bra att mixa båda. Det är väldigt vanligt att studenter vid universitet eller högskola jobbar vid sidan av studierna och vissa jobbar heltid. Även en del gymnasieelever har ett jobb för att tjäna lite extra.

Om du skulle ha några fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen. Du är även välkommen att prova någon av våra andra tjänster som telefonrådgivningen och expressfrågor för ett snabbare svar.

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare