Är det lagligt att läsa gratis böcker online?

Hej!

Är det lagligt att läsa gratis böcker online?

Exempelvis är en bok gratis här i pdf format:

(länk borttagen i upphovsrättsligt syfte)

Men den kostar pengar här:

https://www.amazon.com/Problem-Solving-Program-Design-8th/dp/0134014898/ref=dp_ob_image_bk

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om upphovsrätt finns i lagen om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL).

Det korta svaret på din fråga är att det är tillåtet, så länge du inte gör något annat än att just läsa dem. Nedan går jag lite närmare igenom varför reglerna ser ut som de gör och vad du bör undvika.

Kort om upphovsrätt

Upphovsrätt för en bok uppkommer automatiskt genom att verket skapas. Att ha upphovsrätt ger en person ensamrätt till en mängd saker, bland annat att göra verket offentligt för allmänheten (2 § URL). Att dela en bok gratis på internet räknas som att sprida den, och får alltså bara göras av upphovsmannen själv. Om det är så att upphovsmannen själv lagt upp boken gratis på internet eller givit någon annan tillstånd att göra det så är det helt okej att ta del av boken.

Om jag inte själv laddat upp verket?

Att läsa en bok online innebär att du inte skapar en kopia av verket och således gör du inte heller något immaterialrättsligt intrång i lagens mening. Frågan är omdiskuterad och detta kan komma att ändras, men för närvarande utgör det inte ett brott. Du måste dock vara försiktig med att dela länken vidare, eftersom det räknas som spridning av upphovsrättsligt skyddat material i det fall pdf:en du läser är olagligt framställd (C-466/12).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare