Är det lagligt att odla industrihampa inomhus?

Är det lagligt att odla Industrihampa inomhus i t.ex en lägenhet om man sökt gårdsstöd från jordbruksverket och sår en EU-Godkänd hampa sort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att få odla industrihampa krävs alltid ett tillstånd från jordbruksverket. Man måste skicka in en ansökan om gårdsstöd från jordbruksverket för att få odla hampa, oavsett vilket sorts laglig hampa det rör sig om. För att ansökan om gårdsstöd ska beviljas så krävs det att den avser en areal på minst fyra hektar. Att odla hampa inomhus i en lägenhet kan därmed vara en anledning till att en ansökan om gårdsstöd inte blir beviljad om det skulle röra sig om en mindre yta än fyra hektar. Att arealen måste vara minst fyra hektar framgår av förordningen om EU:s direktstöd för jordbrukare, 15 §.

Att odla industrihampa utan att ha beviljats gårdsstöd av jordbruksverket kan räknas som narkotikabrott enligt narkotikastrafflagen 1 §. Även att skörda, förvara eller sälja hampan kan också räknas som narkotikabrott enligt samma bestämmelse i lagen.

Om du vill läsa mer om vilka krav som måste vara uppfyllda för att få odla industrihampa på ett lagligt sätt så kan du läsa mer här eller ta kontakt med jordbruksverket.

Hoppas du fått svar på din fråga! Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Amanda SivanderRådgivare