Är det lagligt att webbsidor lägger ut domar?

Hey,

Varför står det att man har blivit dömd överallt på nätet när man söker upp en viss person? Borde inte detta vara en privat sak så slipper folk bli uthängd för deras förfluten? Hur kan man bli av med det? Till exempel siter som "Mr.koll o Rasit" etc som ger ut all info och att folk kan köpa in sig på dessa filer.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är domar offentliga?
Utgångspunkten för domar är att de är så kallade allmänna handlingar, vilket innebär att de är offentliga. Att det förhåller sig på detta sätt är en följd av offentlighetsprincipen (vilken regleras i tryckfrihetsförordningen, 2 kap 1 §). Offentlighetsprincipen innebär att allmänheten, ofta enskilda individer och företrädare för media har rätt till insyn i och tillgång till information om statens och kommunernas verksamhet (i den mån handlingarna inte begränsas av sekretess). Man vill alltså främja att allmänheten kan få insyn i stat och kommuns verksamhet.

Utgivningsbevis
Båda webbsidorna Mr Koll och Ratsit har så kallade utgivningsbevis. Utgivningsbevis regleras i 1 kap 5 § i Yttrandefrihetsgrundlagen (1991:1649) och medför att webbsidornas publicering och databaser omfattas och skyddas av yttrandefrihetsgrundlagen. För att ett utgivningsbevis ska utfärdas krävs bland annat att en utgivare har utsetts och att överföringarna utgår från Sverige.
Det ska även tilläggas att GDPR inte gäller för dessa siter då de har ett utgivningsbevis, i och med att förordningen tillåter att medlemsländerna gör undantag om det är nödvändigt för att upprätthålla rätten till yttrandefrihet.

Kan man kräva att uppgifterna tas bort?
Är det så att du vill att dessa uppgifter tas bort från siter som Ratsit eller Mr Koll är svaret tyvärr att du inte kan kräva att de måste göra detta. Har de ett utgivningsbevis för webbplatserna har de rätt att publicera uppgifterna och behöver inte ta bort dem.

Det jag skulle rekommendera dig att göra (om det finns uppgifter publicerade som du skulle vilja tas bort) är att du tar kontaktar webbsidorna i fråga och ber dem att ta bort informationen. Ha dock i åtanke att de inte måste göra det.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Mvh,

Hanna ÁrnadóttirRådgivare