Är det lagligt för butiker att annonsera om rea när det finns ett väldigt litet antal produkter?

Jag har sett en stor reaartikel på tv-apparater.

I annonsen som jag läser anges "Jätterea – var med och fynda" och "Vi har kommit över ett parti av en lyx-tv som säljs för endast 20 000 kr". Därefter anges övriga tv-apparater med det superlåga reapriset 12 000 kr och att ordinarie pris är 16 000 kr. Längst ner i annonsen anges i liten stil "Priserna gäller så långt lagret räcker, dock längst till och med…".

När jag kommer till butiken första readagens morgon är de två lyx-apparaterna redan slut. Den ena köpte affärsinnehavarens fru innan affären öppnade och den andra köpte nån som hängde på låset tre timmar innan affären öppnade för att ge tv:n till barnbarnet i bröllopspresent.

Är det okej att göra såhär enligt lag när de i artikeln skriver "ett parti" när det i själva verket bara är två stycken? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar frågan som att du undrar ifall det är lagligt för företag att annonsera om en stor rea av tv-apparater när det i själva verket endast finns två produkter. Svaret på frågan är att ja, det är okej, om än kanske något ifrågasättbart. Jag förstår att det kan verka märkligt, men att det finns ett väldigt litet antal produkter spelar ingen roll i detta fall. Butiken har ju i annonstexten skrivit att rean gäller så länge lagret räcker, och om det bara finns två tv-apparater av en viss sort gäller rean tills dessa två apparater sålts. Butiken har ju inte utlovat något till sina kunder som de inte har hållit, exempelvis om att det ska finnas ett visst antal produkter.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare