Är det lagligt för polisen att försöka framkalla brott?

Skulle det kunna vara lagligt eller möjligt för polisen att lägga ut narkotika (t. ex. en liten mängd Cannabis i en påse) på ett offentligt plats, för att sedan försöka sätta dit någon som går förbi och tar upp drogen?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det agerande du beskriver skulle med största sannolikhet utgöra så kallad brottsprovokation, vilket innebär att polisen gör någonting i syfte att framkalla brott. Brottsprovokation är förbjudet enligt svensk lag. Förutom brottsprovokation finns det även någonting som kallas för bevisprovokation, vilket innebär att polisen gör någonting i syfte att framkalla bevis för ett redan begånget brott. Det är inte alltid tydligt om ett agerande utgör brotts- eller bevisprovokation.

I det aktuella fallet skulle det röra sig om brottsprovokation om polisen lagt ut narkotikan i syfte att kunna gripa vem som helst som plockar upp den. Skulle polisens agerande istället syfta till att en specifik person som är misstänkt för brott plockar upp narkotikan, för att samla bevis mot denne, så skulle det eventuell kunna röra sig om bevisprovokation, men förmodligen skulle även detta kunna uppfattas som brottsprovokation. Det är med andra ord svårt att ge ett konkret svar på när ett sånt agerande är tillåtet.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Emma BergmanRådgivare