Är det min skyldighet att skicka tillbaka den felaktiga varan vid en omleverans?

Hej,

Beställde en vara från ett stort företag och fick hem något helt annat som även var dyrare. Dom bad om ursäkt och skickade rätt vara men vill att jag ska skicka tillbaka fel varan. Sa att den finns redo för upphämtning. Är det min skyldighet att skicka tillbaka den eller kan jag begära att dom hämtar upp den?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Konsumentköplagen (KKöpL) gäller i fråga om köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument (1 § KKöpL).

Om säljaren ska företa omleverans, får köparen hålla inne vad han eller hon har tagit emot till dess att omleverans sker (43 § tredje stycket KKöpL). Du har därför rätt att behålla varan till dess att du fått den nya varan. Därefter har säljaren rätt att återfå den felaktiga varan. Du har därför en skyldighet att lämna tillbaka varan.

Det finns ingen bestämmelse om hur återlämnandet ska ske. Vad som har avtalats mellan parterna blir vägledande. Däremot ska omleverans ska ske utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen (26 § tredje stycket KKöpL). Om köparen har haft några nödvändiga kostnader i sammanhanget, t.ex. för transport av varan till säljaren, ska säljaren ersätta köparen för dessa kostnader. Du som köpare förlorar därför inget på att skicka tillbaka den felaktiga varan. Att skicka tillbaka ett mindre föremål kan rimligen inte heller anses vara en uppoffring för dig som köpare som innebär en "väsentlig olägenhet". Det kan däremot argumenteras för att omleverans av en större och otympligare vara (t.ex. en soffa) innebär en väsentlig olägenhet för köparen och att säljaren i sådana fall borde hämta varan eller på annat sätt anordna transporten.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare