Är det möjligt att begära sin f.d. make att byta efternamn?

Hej.

När jag och min exman gifte oss 1999 så tog vi min mammas efternamn, ett rätt ovanligt. Nu blev det skilsmässa pga att han kommer bli åtalad för grovt barnpornografibrott! Varken jag eller vår gemensamma vuxna son vill att han har "vårat " efternamn då vi inte vill bli förknippade med det brott han har begått. Finns det något jag kan göra så att han tar tillbaka sitt gamla efternamn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar främst lagen (2016:1013) om personnamn (namnlagen).

Enligt 12 § namnlagen så är det möjligt för en person (din exman) att överta sin makes efternamn (dig).

Det finns endast ett fåtal sätt som man kan föra en talan vid domstol för att tvinga någon att byta efternamn. Detta framgår enligt 21 § namnlagen. En sådan situation skulle kunna vara att ett barn har erhållit faderns efternamn, men faderskapet därefter har hävts. Då anser lagen att barnet inte har "rätt" till efternamnet. Din situation omfattas dessvärre inte av paragrafens tillämpningsområde. Makar har rätt till att ta över den andra makens efternamn vid äktenskap.

Detta innebär att du inte rätteligen kan kräva honom att byta efternamn enligt 21 § namnlagen. Din exman har alltså möjlighet att behålla ditt efternamn, men har givetvis alltid en möjlighet att byta tillbaka till hans ogiftnamn.

Det som är närmast till hands är förmodligen att samtala med exmannen om situationen och förklara hur detta kan påverka din familj, särskilt den gemensamma sonen.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och att ni lyckas lösa situationen!

Med vänlig hälsning,

Victoria AnderssonRådgivare