Är det möjligt att göra abort i Sverige efter vecka 22?

Hej! Är det möjligt att göra abort i Sverige efter vecka 22?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I Sverige har vi fri aborträtt fram till vecka 18. Det innebär att en person fritt kan genomgå en abort fram till utgången av artonde veckan så länge inte aborten på grund av en sjukdom kan innebära allvarlig fara för liv eller hälsa för personen som genomgår aborten (1 § AbortL). Efter utgången av artonde veckan krävs tillstånd från socialstyrelsen för att en abort ska få genomföras. Sådant tillstånd får bara lämnas om det finns synnerliga skäl för aborten, exempelvis om det finns skador på fostret (3 § AbortL). Om personen som genomgår aborten har en sjukdom eller ett kroppsfel som innebär att havandeskapet kan medföra allvarlig fara för personens liv eller hälsa får socialstyrelsen lämna tillstånd till avbrytande av havandeskap oavsett hur långt graviditeten har fortlöpt (6 § AbortL).

Sammanfattningsvis kan sägas att det är möjligt att göra abort i Sverige efter vecka 22 om socialstyrelsen lämnar tillstånd till det, men det är väldigt sällsynt.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare