Är det möjligt att överlåta en skuld till ny gäldenär?

Min far har skuld som är på min brors namn och nu vill han inte betala den därför undrar jag om man kan flytta flytta över skulden på min fars namn? Han har åderpension och har skuld hos kronofongden

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Situationen du beskriver är ett s.k. gäldenärsbyte (gäldenär är den som ska betala skulden). Gäldenärsbyten finns inte lagreglerat på samma sätt som borgenärsbyte (borgenär är den som skulden ska betalas till). Det har istället utvecklats en allmän rättsgrundsats som säger att det krävs samtycke av borgenären för att gäldenären ska få överlåta skulden, jfr 1 § skuldebrevslagen. Om så inte var fallet skulle borgenärernas möjligheter att få skulden betalad kunna påverkas mycket negativt.

Däremot finns alltid en chans att borgenären godkänner ett gäldenärsbyte. Jag föreslår därför att din bror/far vänder sig till borgenären i syfte att komma fram till en lösning på situationen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, och har du fler funderingar är du välkommen att ställa fler frågor!

Med vänlig hälsning,

Sara DjogicRådgivare