Är det möjligt att undvika en vinsbeskattning

Jag vill hjälpa mitt barnbarn som pluggar på högskola med 1-2 rums bostadsrätt. Meningen är att jag köper den kontant och han står för månadskostnaden. Om ca två år när han slutar plugga och får jobb ( han blir master inom datateknik) tänker han ta ett bolån och köpa lägenheten eller ev köpa större och sälja den mindre. Hur skall vi göra för att slippa vinstskatter och dyl.?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår din fråga rätt så är du intresserad av att veta hur du i framtiden undviker vinstbeskattning vid en eventuell försäljning av bostaden till din son.

Reglerna om kapitalvinstbeskattning återges i 44 kap. inkomstskattelagen (1999:1229). Kortfattat så innebär reglerna om kapitalvinstbeskattning att du måste betala skatt på den vinst du gör när du säljer exempelvis din bostadsrätt. Enkelt exempel: har du köpt en bostad för 1 000 000kr och säljer den sen för 2 000 000kr så ska vinsten du gjort på 1 000 000kr beskattas. Det finns även utrymme till att räkna av vissa utgifter som benämns för avdragsgilla kostnader. Beräkningen sker på så sätt att du räknar skillnaden mellan försäljningspriset minskat med utgifterna du haft på bostaden (44 kap. 13 § inkomstskattelagen (1999:1229)). Utgifterna för bostaden kallas för omkostnadsbelopp i detta ingår köpeskillingen, förbättringsutgifter och mäklarkostnader (44 kap. 14 § inkomstskattelagen (1999:1229)). Dessa angivna kostnader får du räkna av från försäljningspriset eftersom det är utgifter du haft på fastigheten. Till förbättringskostnader räknas renovering som fått huset att öka i värde.

Om du vill undvika att betala kapitalvinst så är ditt enda alternativ att sälja bostaden utan vinst. Men när din son sedan säljer den vidare så kommer han förmodligen att vara intresserad av att göra en vinst. Svaret på din fråga blir att det inte är möjligt att undvika en vinstbeskattning så länge det gjorts en vinst.

Jag hoppas detta svar var till någon hjälp annars är du välkommen åter med frågor.

Med vänliga hälsningar!

Julia ZarourRådgivare