Är det möjligt att uppfylla försörjningskravet med CSN?

Hej! Jag är student, bor i studentlägenhet, får studiebidrag samt studielån och har ett deltidsjobb, kan min partner ansöka om uppehållstillstånd till Sverige på grund av anknytning till mig ? Med pengar från CSN samt mitt lön uppfyller jag försörjningskravet som ligger på 8287 kr för två personer för år 2021. Min fråga är räknas pengar från CSN, studiemedel och lån, som inkomst samt ingår studentlägenhet i bostadskravet?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag besvara om CSN räknas som en giltig inkomst enligt försörjningskravet och ifall en studentlägenhet kan anses uppfylla kraven på tillräcklig bostad. I mitt svar tillämpar jag utlänningslagen (UtlL).

Är det möjligt att uppfylla försörjningskravet med CSN?

Jag tolkar det som att du och din parter antingen är gifta eller planerar på att antingen gifta er eller ingå i ett samboförhållande i enlighet med 5 kap. 3 a § UtlL.

För att uppehållstillstånd ska kunna beviljas krävs det att anknytningspersonen, det vill säga du, ska kunna försörja sig själv och utlänningen, att du har en tillräcklig stor bostad och standard för sig och utlänningen. Detta betyder alltså att du som anknytningsperson måste kunna försörja dig själv och din parter, samt även ha en bostad som är tillräckligt stor för er båda två för att försörjningskravet ska anses vara uppfyllt (5 kap. 3 b § UtlL). Det finns även vissa undantag från försörjningskravet, men jag finner inte att någon av dem är tillämpliga i ditt fall (5 kap. 3 c- 3 e §§ UtlL).

Försörjningskravet uppfyller du genom att visa att du har regelbundna arbetsrelaterade inkomster, exempelvis lön från arbete. Hur mycket du måste ha i inkomst beror på hur stor familjen ör, men med utgångspunkt att det bara är du och din parter är normalbeloppet precis som du skriver i frågan: 8 287 kr. Denna summan är det du ska ha kvar efter att avdragen för boendekostnaderna har gjorts, mer information hittar du på Migrationsverkets hemsida här.

CSN anses inte vara en arbetsrelaterad inkomst, utan det är ett bidrag och lån. Detta innebär att dy därför inte kan uppfylla försörjningskravet om du försörjer dig genom CSN. Däremot bör du tänka på att en tillräcklig förmögenhet kan täcka försörjningskravet. Däremot finns det inte tydliga riktlinjer för hur mycket förmögenhet du bör ha utan en enskild bedömning görs i varje enskilt fall. Eftersom jag inte har någon mer information om hur din ekonomi ser ut kan jag inte säga hur den bedömningen hade blivit.

Gällande bostaden fastslås det att du ska ha en av tillräcklig storlek och standard för er att bo i. Eftersom ni är två personer utan barn räcker det med en bostad som har kök eller kokvrå och minst ett rum. Du kan hyra bostaden i andra hand, men denna uthyrningen måste vara godkänd av hyresvärden, bostadsrättsföreningen eller hyresnämnden. Du kan inte anses uppfylla kravet om du bor hemma hos dina föräldrar eller är inneboende (prop. 2009/10:77 s. 39). Om din studentlägenhet är en lägenhet som du hyr i första hand, eller andra hand med godkännande av hyresvärden och om bostaden har ett kök eller kokvrå och minst ett rum, så borde det uppfylla kravet på tillräcklig bostad.

Sammanfattning och vägledning

Du kommer inte kunna uppfylla försörjningskravet med inkomst från CSN, detta eftersom CSN inte är en arbetsrelaterad inkomst. Jag rekommenderar dig att antingen visa på att du har en tillräcklig förmögenhet som kan täcka era kostnader eller att du hittar ett extra jobb vid sidan av dina studier. Du skriver att du har ett deltidsjobb, kolla om det finns någon möjlighet för dig att få fler timmar. Ett annat alternativ för att få hit din parter kan vara att hen försöker få uppehållstillstånd på egen hand, utan anknytning till dig. Till exempel genom arbete eller studier här i Sverige. Om din lägenhet uppfyller de kraven jag har skrivit om ovan, gör jag bedömningen att den borde vara godkänd. Om du vill ha mer vägledning rekommenderar jag dig att ta kontakt med vår byrå här.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du såklart välkommen att ställa en ny!

Med vänliga hälsningar,

Jasmin Öykü ÖzdemirRådgivare