Är det möjligt för en privatperson att genomdriva en lagändring?

Kan jag som privatperson få igång en lagändring? Och kan man som privatperson få igång något som berör brott och straff, att våra straff är inte bra reglerade när en våldtäktsman får 6 mån för att ha förstört ett liv.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om en privatperson ensam kan genomdriva en lagändring. För att besvara din fråga kommer jag nedan att tillämpa regeringsformen (RF) och riksdagsordningen (RO).

Vem/vilka kan väcka lagförslag?

I Sverige meddelas föreskrifter av riksdagen genom lag (8 kap. 1 § RF). Riksdagen beslutar även om lagändringar (8 kap. 18 § RF) och förslag om detta kan väckas antingen av 1. regeringen genom propositioner (4 kap. 4 § RF och 9 kap. 2 § RO) eller 2. riksdagsledamöter genom propositioner (4 kap. 4 § RF och 9 kap. 10 § RO). Denna s.k. initiativrätt tillkommer alltså inte privatpersoner.

Slutsats

Slutsatsen är alltså att en privatperson dessvärre inte kan genomdriva en lagändring ensam – eller rättare sagt, det är inte möjligt för en privatperson att föreslå en lagändring. Det är dock möjligt att som privatperson kontakta en av riksdagens ledamöter och föreslå att han, hon eller hen ska väcka förslag om lagändring genom en motion.

Hoppas att mitt svar var till hjälp och tveka inte att höra av dig igen om du har fler frågor!

Vänligen,

Casper ErikssonRådgivare