Är det någon skillnad på ett utsökningsmål och ett utmätningsmål?

Hej!

Är det någon skillnad på ett "utsökningsmål" och ett "utmätningsmål" – eller är det bara olika termer för samma sak? Jag är med på skillnaden mellan "utsökning" och "utmätning" men undrar alltså just om det rör sig om olika måltyper eller inte.

Tack på förhand :-)

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svar

Att man lägger till ordet "mål" i begreppen borde inte innebära annat än att det är ett pågående ärende om utsökning eller utmätning. Om du förstår skillnaden mellan utsökning och utmätning har du troligen bra koll på vad de olika "målen" handlar om. Kortfattat kan det konstateras att utsökning är ett mer omfattande begrepp än utmätning. Ett utsökningsmål borde vara ett ärende som handlar om utsökning av något. Utmätningsmål är ett mer specificerat ärende och inte ett lika omfattande begrepp som begreppet utsökningsmål. Sammanfattningsvis ligger dock båda begreppen nära varandra i sin innebörd.

Utsökning

Enligt kronofogden är utsökning alla de åtgärder som Kronofogden gör med stöd av Utsökningsbalken, vilket exempelvis kan vara att driva in pengar och återlämna egendom.

Utmätning

Enligt kronofogden betyder utmätning att det har beslutats att en skuld ska betalas genom att till exempel en bil eller del av en lön, ska användas för att betala skulden.

Övrig information

Om du har mer frågor gällande utsökning och utmätning kan jag även rekommendera dig att kolla in kronofogdemyndighetens hemsida och du kan även ställa frågor till dem direkt, då de har en serviceskyldighet gentemot allmänheten, 6 § Förvaltningslagen.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Hampus LagerquistRådgivare